Saturday, November 22, 2008

Alahai Jamboree 'Antarabangsa' Johor~~~~


Batu Pahat Johor....... di situlah tmpat dimana jambori Johor diaadakan pada 15-20 November 2008.



ni ade siket cerite pasal jambori nih. Seperti biase la, kalo cakap pasal jambori,pengakap2 sekalian pasti akan rase sangat teruja, kan? sebab jambori adelah umpama pesta. walaupun bukan dikhaskan untuk para kelana, tetapi kami juga ingin merasakan kemeriahannya..



MALANGNYA, seribu satu masalah yang berlaku... Kelana B seputih membayar Rm 100.00 setiap seorang untuk ke jambori itu dgn janji akan mendapat brang2 cenderahati dari kedua-dua belah pihak.Janji. Kini hanya tinggal janji. Pada akhirnya kami dapat tahu yang kami tak didaftarkan..lorgh..stress lah pulak.. tp kami ni kelana,hanya mampu mengikut arahan (undang-undang pengakap ke 7- menurut perintah).logikkah?



Kami paham konsep 'tanggungjawab' dan kami terus menguruskan segala hal disitu tanpa terdetik untuk melangkah pulang walaupun kami ni umpama membayar untuk membuat kerja yang banyak. Demi pengakap dan adik2 kami yang ingin menikmati jambori, kami teruskan usaha menghiburkan mereka dan kami buat sehabis baik!.



Aku sedar, ketua-ketua pengakap kami adalah pemimpin kami, tapi aku tak pasti mereka sedar atau tak apakah itu konsep memimpin? Memimpin maksudnya keupayaan mengawal dan mengajar anak-anak buah untuk menjadi lebih bagus dan baik. Memimpin bukan bermaksud - berpeluang memberi arahan tanpa megeluarkan setitik peluh pun . kan? hahaha..kelakar jugak bila dipikirkan balik..



Kelana2 nih tak perlu lah diherdik macam kami ni bodoh giler sebab ade ramai kelana yang lebih pandai dari abang2 yang memimpin nih. Tolong sedar perkara ini. Kami tak datang untuk diherdik. Tp untuk belajar. Kami tak datang untuk menjadi balaci. tapi untuk sama2 membantu menjayakan jambori johor.



Soooooo Sorry if ader tersalah cakap ker aper... tp ade satu cadangan ini, ape kater kiter jadikkan PErsatuan PEngakap ni sebagai satu LEARNING ORGANIZATION dimana tak kire ape peringkat umur pun ,kiter tetap akan terus belajar bende2 baru . YAng muda belajar dari yang lebih tua, dan yang tua belajar dari yang lebih tua.Kan lebih bagus? sama2 dapat manfaat untuk memajukan Pengakap yang disayangi nih..



Pengakap tahun 1980 dah tak sama dah dengan pengakap tahun 2008 nih.. minda remaja semakin terbuka luas dan remaja yang dulu tak sama lagi dengan remaja yang sekarang.



SO tuk JAmbori KUala Lumpur nanti.. kita sama2 buat yang terbaik!



Tepuk Pengakap!

7 comments:

Pelaut Muda said...
This comment has been removed by the author.
samad said...

-salam-
Bayar?Mmmm.....zaman dah berubah rupanya.Zaman kami dulu,semua ditanggung persatuan.
Undang2 ke 7-menurut perentah dan undang2 ke 5-berbudi.
Kita kelana kena pandang undang2 pengakap pada skop yg lebih luas.Memang...ada pemimpin pada nama saja tapi tatasusila entah kemana.Cari otai2 kelana,kita ada banyak`game`utk kenakan pemimpin yg macam tu.Cuba datang sebagai pemerhati di lain kali.Kita bebas skit.

KELANA A MUAR-1980

-salam-

Arif Honey Bear said...

hahaha, betul tuh samad...

well... x sempat ntok kita berkenalan di jamboree..

maybe kita leh berkenalan di sini...
atau di mana mana...

salam perkenalan encek sama, kelana a muor....

samad said...

-salam-
Akela and the bears,
`Kenapa le aku masuk pengakap yerk?`Masa zaman saya dulu2,kat sekolah rendah kita panggil `anak serigala`.Pakaian seragam ada tali dan pisau kat pinggang.Sebab pisau tu le yg masuk pengakap..hehehe...
Masa sekolah menengah,nak masuk kadet tak cukup tinggi,teruskan jugak berpengakap.
Pas sekolah,kekawan sema isap dadah,nak gak try...tapi tak de duit...jadik kelana....
4 tahun berkelana sebelum sambung belaja kat kL.4 tahun yg mengila sebagai KELANA A MUAR.


SELAMAT BERPENGAKAP.

-salam-

muiz said...

Soooooo Sorry if ader tersalah cakap ker aper... tp ade satu cadangan ini, ape kater kiter jadikkan PErsatuan PEngakap ni sebagai satu LEARNING ORGANIZATION dimana tak kire ape peringkat umur pun ,kiter tetap akan terus belajar bende2 baru . YAng muda belajar dari yang lebih tua, dan yang tua belajar dari yang lebih tua.Kan lebih bagus? sama2 dapat manfaat untuk memajukan Pengakap yang disayangi nih..

aku setuju dgn ko , kawan aku keluar scout sebab org2 pengakap pandang pada pangkat , bila dah ada pangkat perangai mcm sial , mcm bagus jer padahal otak kosong!!!

Arif Honey Bear said...

Muiz ;
X leh salah kan meraka yang gler pangkat nie pun, sebab kekadang mereka x dapat merasai kemanisan berpengakap (huh? Manis ke?? Banyak kali sakit hati gak ler...)

So bagi kita yang masih setia ngan pengakap nie... Teruskan usaha kita untuk memimpin bakal pemimpin,

Samad ;
Cerita anda memang best... gua minat dengar cerita-cerita orang lama, walaupun zaman berubah, walaupun cara berpengakap itu berubah. Tapi pengakap tidak pernah berubah. Pengakap tetap lah pengakap :)

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,性感影片,正妹,聊天室,
情色論壇